fredag 30. oktober 2009

Bokanbefaling..så tærne krøller seg!!


Det er aldri så ille at det ikke er godt for noe, sies det jo. Og når jeg først lå på sykehus kunne jeg jo altids få litt ut av tiden. Så jeg brukte tiden under dynen til å lese en vidunderlig bok, - et riktig sukkertøy: BRUDEREISEN av Marieke Van Der Pol. Den føyer jeg, uten tvil, entusiastisk til i mine topp ti bøker!! Jeg siterer bokinspirator Liv Gade som kan det å selge deg en bok:

Det finnes bøker som får deg til å juble, og til å ta frem alle de store superlativene. Dette er en av dem. Det er så tærne krøller seg!

Vi skal til Nederland etter 2. verdenskrig. Vi møter et land i ruiner, en ødelagt nasjon. Det er nød og fattigdom. Landet mangler alt, og mange av innbyggerne vil ut i verden for å prøve lykken. Folk emigrerte, de forlot alt de eide, for å starte opp på nytt – for å skaffe seg et bedre og verdigere liv. Det forjettede land, selve drømmen – var New Zealand.

Christchurch, en by på New Zealand var på denne tiden 100 år. Det ville myndigheten feire med et stort, internasjonalt flykappløp. Det berømte London-Christchurch-løpet. Tre fly deltok, og ble vunnet av et KLM fly med en noe ekstraordinær last. 64 passasjerer, de fleste nederlandske jenter, som var på vei for å møte sine kjærester, sine forloveder. Disse guttene hadde dratt i forveien for å prøve å finne jobb, og etablere nytt hjem. ”Brudereisen” ble denne berømte flighten kalt, og vi møter tre unge bruder, Ada, Esther og Marjorie. De er veldig forskjellige med hver sin bakgrunn og personlighet. Oppdragelse, religion, utdannelse, syn på livet. Det er så mye som preger et menneske, som gjør oss til den vi er!!

Felles for disse jentene er at de nå er fylt av blandede følelser: optimisme, angst, håp og tro. De vet hva de hadde. De vet ikke hva de får! Om bord er også Frank. Fy fader han er kjekk – han kunne jeg tenkt meg – og møtet med ham blir skjebnesvangert for alle tre.’ Det finnes ingen fasit for kjærligheten. Den rammer når som helst og hvor som helst og skaper lykke og ulykke om hverandre.

Denne boken er spesiell og original, fordi dette faktisk har skjedd. ”Brudereisen” er vakker og velskrevet. Språket er nydelig. Dette er en bok du må lese sakte, fordi du ønsker det aldri tar slutt. Jeg vil gå så langt som å si at ”Brudereisen” er en av de beste bøkene jeg har lest i mitt liv. Og jeg har lest mange!! - Liv Gade, http://litteraturivestfold.origo.no/

Sånn min venn,- da er du vel ikke i tvil hva som bør ligge på nattbordet i vinter!
Ha en super helg min venn! Og ikke la deg skremme!
Klem fra Tone

2 kommentarer:

rosaengler ♥ sa...

Godt å se at du er kommet deg og på bena igjen ❥

Tusen takk for bokanbefaling- det trengte jeg virkelig - tusen takk
klemmer ❥

Carina sa...

Så flott at dere er oppe å går igjen! :)

Ha en fin helg, mange klemmer fra meg :)