lørdag 5. desember 2009

Fem slag på en dag...

I dag har vi jentene i syklubben vært super effektive og gått sammen og bakt masse kaker før jul. Vi var fem jenter som hadde med hver vår deig så nå er disse slagene unnagjort:


- pepperkaker
- sjoko risboller
- kola stenger
- kromkaker
- Havremakroner


Ei av jentene er lærer på en skole hvor vi fikk låne heimkunnskap - kjøkkenet, så vi hadde god plass til å boltre oss. Jeg lagde 10 brett med Kola kaker med denne fantastiske oppskriften fra min svigerinne to be:

KOLA-KAKER (alias Kolasnitter/stenger)
200 g smør
200 g sukker
300 g hvetemel
2 ts natron1 ss lys sirup
2 ts vaniljesukker

Bland alt med hendene (ta ut smøret i god tid så det mykner), del i 4 lange stenger som presses litt på plata. Steke ved 180-200 grader til passe farge og begynner å boble litt, ca. 10 minutter i min ovn. Del på skrå med én gang. Det er en liten oppskrift, så lage gjerne dobbel posjon med en gang for disse kakene får bein å gå på kan jeg love!

Før bakingen satt i gang fant jeg ikke lommeboka mi - hvilket er sååå typisk meg - så jeg endte opp med å sperre to kort. Og NATURLIGVIS fant jeg lommeboka 5 minutter etterpå! Sukk og sukk! Det værste var at Lindmussen mannen ikke ble det minste overrasket siden dette ikke er første gangen!

Oppgitt....Smil fra Tone

2 kommentarer:

June sa...

Hei!
Så fin blogg du har! :)
Deilig å få unnagjort 5 sorter på en dag!!
Hos oss ble det pepperkaker idag. Får ta noen av de andre tingene en an dag! :)

-June

Toril (foreldremanualen) sa...

Så koselig å bake sammen med venninner, da. Og ekstra morsomt i et stort heimkunnskapkjøkken. Kan nok sette minner i sving:-)