onsdag 6. januar 2010

Nybakt brød - og ny giv...

Som de fleste andre skal jeg prøve å være flink til å trene og spise sunt i år (også!). Men i år har jeg jo en movtivasjon i og med at vi skal gifte oss den 3.juli. Kjolen er bestilt i min størrelse, men har jo korsett og kan strammes inn... Og ikke minst trengs det litt oppstramming på grevinnehenget (armene altså!). Så nå gir mor jernet!

Jeg starter i dag med å bake favoritt brødet: Ingers rugbrød. Det er helt fantastisk godt, er sunt som bare det, lett å lage og metter leenge! Oppskriften på Ingers Rugbrød
(3 stk 2 liters former)

1,3 kilo fin, sammalt hvete
200 gram fin, sammalt rug
200 gram helkorn hvete
75 gram gjær
2 strøkne ts salt
9 dl kruskakli
1,8-2 liter vann
1 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner

Bland alt det tørre, løs gjær opp i litt av væsken og arbeid så deigen godt sammen. Deigen skal være løs! Forhev deigen i 30 minutter, slå deigen ned igjen og la den heve ytterligere 20 minutter. Deigen slås med igjen og helles/spas opp i smurte former. Heves på nytt i 20 minutter. Stekes i 50-60 minutter på 220 grader (200 grader i varmluft).

I ettermiddag skal jeg på spinning i 1 time for første gang. Blir helt svett å tenke på det. Wish me luck!

Klem fra grevinnen og rugbrødet..

Ingen kommentarer: