tirsdag 19. januar 2010

Vafler og andre spislige ting...

I forrige innlegg skulle jeg teste å lage belgiske vafler i vanlig vaffeljern. Gikk det? JAAA. Ble det bedre enn vanlige vafler? NEEEI. Kommer jeg til å kjøpe belgisk vaffeljern for å få firkanta sprøe varianter? NEEEEIII IGJEN. Mens jeg var så godt i gang og kokkelere laget jeg noe morsomt som jeg fant oppskrift på i det siste Kamille. Nemlig müsli. Kjempe godt. Her kommer oppskriften:

HONNINGRISTET MÜSLI
150 g store havregryn (ikke lettkokte)
25 g av følgende: mandler, valnøtter, pekannøtter, hasselnøtter, gresskarfrøkjerner, solsikkefrøkjerner.
200 g honning
2 ss solsikke olje


Nøttene hakkes og alt det tørre blandes. Honning og olje varmes forsiktig og røres inn. Fordel blandingen på bakepapir og stek midt i ovnen på 175 grader og ca 15-20 minutter. Rør litt underveis. Blandingen skal bli gyllen. Ønsker du tørket frukt i blandingen, tas det i når blandingen er kald.

PS! Når du tar den ut, er den klissete og myk så la den stivne og bli helt kald før du har den i en lufttett beholder.

Smaker supert med yoghurt eller melk!Smil fra Tone
(nb bilder er lånt fra foodylife.com og aftenposten.no)

Ingen kommentarer: