mandag 21. desember 2009

Besøk av Jamie Oliver ...

Vel i hvertfall nesten. I dag lagde jeg Jamie's Krydderpølser med søtpotetmos og syltet rødløk. I mangel på Chipolata pølser ble det Chorizo pølser - og det ble også bra. Spesielt var de syltede rødløkene veldig gode tør jeg påstå. Det som var veldig lurt, var at det var en stoor posjon, så nå har jeg et digert glass i kjøleskapet med syltet rødløk til en hver anledning. Søtpotetmos var derimot litt merkelig synes resten av familien, så det blir nok ingen repetisjon av den varianten...

Her er oppskriften på tilbehøret:

SYLTET RØDLØK
100 g smør (+ ekstra klatt til senere)
3 rødløk kuttet i 8 båter
1 ss friske timianbladet (tørket går også fint)
1/2 - 1 fersk rød chili i tynne skiver
2 ss brunt sukker
en dæsj god balsamicoeddik

Smelt smør i en kjele med en dæsj olivenolje. Tilsett rødløk, timian og chili. Kok på lav varme i 20-25 min. Rød inn ekstra klatt med smør, sukret og balsamicoeddiken. Kok i ca 10 minutter til så rødløken er glasert og klebrig.

Serveres varm, men kan også settes kaldt og oppbevares i et glass i kjøleskapet.


Takk til Jamie!

Mett og fornøyd smil fra Tone

1 kommentar:

Åsa sa...

Åh, vad jag önskar mej Jamie till mitt kök! Gillar honom!

Kram och god jul!

Åsa