søndag 15. august 2010

Månedens boktips:


Omtale

Høsten 1928 reiser tre unge britiske kvinner til India med drømmer om et nytt liv. De har alle sine grunner til å forlate England, men vet lite om hva som venter dem i et land der det britiske imperiet vakler. Viva Holloway bodde i India som lite barn. Da foreldrene døde ble hun fostret opp av slek...

Høsten 1928 reiser tre unge britiske kvinner til India med drømmer om et nytt liv. De har alle sine grunner til å forlate England, men vet lite om hva som venter dem i et land der det britiske imperiet vakler. Viva Holloway bodde i India som lite barn. Da foreldrene døde ble hun fostret opp av slektninger i England. Hun har få minner om foreldrene sine og India, men nå ønsker hun å finne noe av sin tapte barndom igjen. For å finansiere reisen påtar Viva seg å være anstand for unge Rose og venninnen Victoria. Rose skal gifte seg med en engelsk offiser som hun bare har truffet to-tre ganger. Hun har ingen tanker om hva verken ekteskapet eller India vil bringe. Victoria flykter fra sin overbeskyttende mor og er fast bestemt på å gifte seg i India slik at hun slipper å reise tilbake til England.
Østenfor solen er en fengslende bok som gir innblikk i både indisk og britisk kultur i en avgjørende epoke for begge land. Personene i boken er nyanserte og troverdige, og med sine rike detaljer og mangfoldige betraktninger er Østenfor solen en historisk roman på sitt beste. Julia Gregson har arbeidet som journalist og utenrikskorrespondent i Storbritannia, Australia og USA. Hun bor i Monmouthshire i Wales.
Jeg gleder meg til å legge meg med denne godbiten på nattbordet! Er halvvegs nå og storkoser meg med den!
Så denne kan anbefales!!!!
Klem fra Tone
(omtale fra norli.no)

1 kommentar:

Min bokhylle sa...

Jeg har den liggende her hos meg på vent og gleder meg til å lese den. Akkurat nå leser jeg Morgen i Jenin, men den er jo så trist at jeg kun kan lese litt hver dag ellers kjenner jeg at jeg blir helt ekkel... Den er så bra skrevet at jeg lever meg litt for mye inn i problematikken.